Pressrelease - Far East Boats

28 feb, 2013

Nordic Yachts AB blir generalagent för

FAR EAST BOATS kölbåtar i Sverige

I samband med att båtmässan Allt för Sjön startar i Stockholm den 1 mars presenterar Nordic Yachts AB sin senaste agentur, FAR EAST BOATS. På mässan i Älvsjö visas den senaste 26-fotsmodellen mellan den 1-10mars.

FAR EAST BOATS är ett relativt ungt varv med ursprung i Kina. Man har under kort tid blivit en av de ledande aktörerna inom jolletillverkning och gör i dagsläget c:a 1200 optimister. Sedan ett par år tillbaka jobbar man tillsammans med designduon Simonis-Voogd för sitt modellprogram med kölbåtar.

I dagsläget finns en 18 och en 26-fotsmodell på marknaden och i mitten av april lanseras en 31-fots racer helt i kolfiber, samt en 36-fots katamaran. Under sensommaren lanseras även en 33-fotare. Under de kommande åren kommer minst två nya modeller per år att lanseras.

"Att få chansen att introducera och etablera ett helt nytt segelbåtsmärke från ett högteknologiskt och kvalitativt Kinesiskt varv kommer att bli mycket spännande. Båtarna är designade av den kända designduon ”Simonis-Voogd”, vilket borgar för en hög nivå av seglingsglädje. Detta i kombination med utrustning från kända tillverkare såsom ex. Harken, Liros, Seldén och North Sails, ger en produkt av hög kvalitet som uppskattas av seglare på den Svenska marknaden. Allt detta i kombination med ett konkurrenskraftigt pris, kommer definitivt att attrahera svenska kunder!” säger Mats Runström, VD på Nordic Yachts AB.

"Far East Boats is happy to announce Nordic Yachts as the Swedish distributor for Far East keel boats. We are very confident that Nordic Yacht has the skills and experience to represent us on the Swedish market, where there is a long tradition of boating and sailing. Our current product range and upcoming models are in a size that fits the Swedish waters well, and we believe that it is one of the key market in Europe", says Ellen Jiao Lei, International Sales Manager at FarEast Boats.

OM FAR EAST BOATS

Shanghai Far East Boats Co Ltd grundades år 2002 och är idag en av de största båttillverkarna i Kina. Marknadsföring och försäljnings kontor är beläget i Shanghai City, östra Kina medans själva båtvarvet ligger i Jiangsu-provinsen, 150 km norr om Shanghai. Far East Boats har ca. 100 anställda och har en produktionskapacitet om 5000 båtar. Företaget har ett globalt försäljningsnätverket som sprider över hela världen. Målet är att producera olika högkvalitativa segelbåtar, ribb båtar och utrustningar till kunder runt om i världen.

OM NORDIC YACHTS

Nordic Yachts AB är sedan tidigare generalagent för Elan segelbåtar med försäljning över hela Sverige. Huvudkontoret är beläget på Bullandö Marina utanför Stockholm. Nordic Yachts AB är medlemmar i Sweboat.

För mer information kontakta:

Ellen Jiao Lei, Internationell försäljningschef Far East Boats. Tel: +86 21 6728 5977, e-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.